Betynka (5)

Betynku baví písmena

Tohle je pětiletá Betynka. Právě teď pokukuje po písmenech, slovech, čtení a psaní. Nedá se odbýt, dokud se nenaučí napsat a přečíst, co potřebuje. To je velmi důležitá chvíle. A Betynka vám ukáže, jak společně v Montessori pracujeme.

Písmenková nenasytnost

Betynka je uprostřed senzitivního období pro jazyk. To je období, kdy je dítě nenasytně fascinované slovy, písmeny, čtením a psaním a velmi snadno se to vše naučí. Neurony právě teď pracují pro Betynku, kompletní botanické názvosloví není problém. Nicméně netrvá to věčně a ve škole je už pozdě. Nesmíme to propásnout!

bety 1
bety 2

V jazykovém koutku si Betynka vybrala kovový tvar – kruh.

Připravená ruka

Psaní nepřichazí samo o sobě, závisí také na tom, co a jak vaše dítě dělalo předtím, než začalo chtít psát. Betynka měla možnost sama se oblékat nebo umýt nádobí. Její ruka je díky tomu silná, žádná hadrová panenka. Ale je také velmi jemná díky práci se smirkovými destičkami nebo válečky s úchyty. Teď Betynka zjišťuje, že její ruka už je na psaní připravená.

bety 3
bety 4

Ruka obtahuje tvar zvenčí i zevnitř.

Normální je být šťastný

Betynka je normální dítě. „Normální“ je jistě trochu nešťastné slovo, ale přemýšlejte chvíli o tom, co to znamená – být normální? Nemyslíme tím průměrný. Normální je, když víte, kdo jste, když víte, jak svět kolem vás funguje, a je vám v něm dobře, když plně cítíte silnou energii jít a pracovat na tom, čím vším ještě být můžete. Normální dítě je to, na čem pracujeme. Normální je být šťastný.

bety 5

bety 6
bety 7

A pak šrafuje. Snaží se nepřetáhnout.

Bum prásk

To, že si Betynka může vybrat, co bude dělat, podporuje její zájem o svět, touhu objevovat. Připravené prostředí se správnými pomůckami v ní teď probudí neočekávanou energii. Všechna ta písmena, něco napsat, přečíst – zájem je tak obrovský, že tomu říkáme jazyková exploze. Děti se v tomto období naučí mnoho nových slov, jsou po nich přímo hladové.

bety 8
bety 9

Teď to Betynka zkusí s jiným tvarem...

Objevování jazyka nemá hranice

Zkoumání jazyka neznamená jen touhu porozumět obsahu nových a nových slov, ale také objevit kouzlo a radost z prvního psaní a čtení již v předškolním věku. Betynka chce znát všechna ta kouzla a tajemství, která se za písmenkami skrývají. S velkou chutí se seznámila s tvary i zvuky jednotlivých písmenek, naučila se je skládat do slov a těší ji šifrovávání prvních přečtených slov. Moc důležité je její písmenkový zájem podpořit, protože nikdy jindy se to už nenaučí s takovou lehkostí a zájmem jako právě teď. Má senzitivní období a obrovskou chuť! Není nic důležitějšího. 

bety 10
bety 11

A co když se ten tvar spojí s tímhle obdélníkem?

bety 12
bety 13

Je tu B! B jako bumerang, B jako Betynka.

„Dětská žízeň po slovech je v tomto období neuhasitelná a schopnost se je učit je neomezená.“